με παρακίνησε το άρθρο στην ΕΠΟΧΗ.
Η ΣΛΑΒΟΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΕΚΔΟΧΗ ΤΗΣ ΗΛΕΚΤΡΑΣ ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ |
02.11.08 | |
Πιάσανε τη Μίρκα…ΙΣΤΟΡΙΑ, ΛΗΘΗ ΚΑΙ ΜΝΗΜΗ
Κλείσ’ το βιβλίο Την αυγή σφάξαν μια κόρη Αιματοπότες άνθρωποι. Κι όλη τη μέρα κλαίγαν τα δέντρα που είδανε το φόνο Τέσσερα χιλιόμετρα έξω απ΄ τα Γιαννιτσά. Ρίτα Μπούμη-Παπά
Η διδασκαλία της ιστορίας στη χώρα αυτή είναι πολύ επιτυχημένη ή αλλιώς, την ιστορία την γράφουν οι νικητές. Είναι γνωστό, και όχι από την ιστορία που διδάσκεται, τι σήμανε σε διάφορες περιοχές της χώρας η εθνική ομογενοποίηση και η εθνική «ομοψυχία». Το πιο λυπηρό είναι ότι η ομογενοποίηση αυτή παρέσυρε πολλές φορές, και παρασύρει ακόμη, την αριστερά και την αριστερά της αριστεράς αλλά δεν είναι σκοπός αυτού του άρθρου η συγκεκριμένη συζήτηση. Οι ανύπαρκτοι «ανεπιθύμητοι συμπατριώτες» και τα ανύπαρκτα δίγλωσσα χωριά, είναι η πολιτική της εξουσίας ενάντια στη μνήμη και ενάντια στους ανθρώπους.Σε ένα τοπικό πανηγύρι λοιπόν σε ένα χωριό της Έδεσσας κάποια στιγμή ανακάλυψα και την ανύπαρκτη Μίρκα Γκίνοβα ή Ειρήνη Γκίνη. Ένα τραγούδι στα μακεδονικά το χόρευαν οι πάντες και ρωτώντας μου είπαν ότι είναι το τραγούδι «..πιάσανε τη Μίρκα..». Ο Κούντερα έγραφε ότι ο αγώνας της μνήμης ενάντια στη λήθη είναι ο αγώνας του ανθρώπου ενάντια στην εξουσία. Στην προκειμένη όμως περίπτωση μάλλον η λήθη έχει σκεπάσει τα πάντα. Η Μίρκα/Ειρήνη λοιπόν, δασκάλα από τα Ξανθόγεια Πέλλας, η σλαβομακεδονική εκδοχή της Ηλέκτρας Αποστόλου (όπως έγραφε η Αγγέλικα Ψαρά στο περιοδικό Αρχειοτάξιο), ήταν η πρώτη γυναίκα που εκτελέστηκε στην Ελλάδα για πολιτικούς λόγους στα Γιαννιτσά στις 26 Ιουλίου του 1946 ημέρα Παρασκευή, στις 5.30 το πρωί μαζί με άλλους έξι συντρόφους της. Τους Μουστάκη, Θούζα, Περτσεμλή, Λίμπα, Στογιάννη, Πρωϊό (μέλη οι περισσότεροι της «ανύπαρκτης μειονότητας» που λέει ακόμα και το ΚΚΕ σήμερα). Μαζί τους δικάστηκαν οι Ειρήνη Μαυροπουλίδου, Ασπασία Μυστακίδη και Λάζαρος Σιπάκης και καταδικάστηκαν σε πολυετή φυλάκιση. Ο επίτροπος ζήτησε την θανατική καταδίκη των 9 από τους 10. Μέλη τους όλοι του ΚΚΕ και του Δημοκρατικού Στρατού που συνελήφθησαν σε μπλόκο στρατού και μαυροσκούφηδων έξω από την Έδεσσα. Η θανατική απόφαση πάρθηκε από στρατοδικείο, αφού προηγήθηκαν βασανιστήρια και εξευτελισμοί, με την κατηγορία ότι ήταν αυτονομιστές, ως μέλη του ΝΟΦ (Εθνικό/Λαϊκό Απελευθερωτικό Μέτωπο, οργάνωση των μακεδόνων) και επεδίωκαν την απόσχιση της Μακεδονίας. Οι ίδιοι στη δίκη, αλλά και το ΚΚΕ με τις ανακοινώσεις του, είχαν ξεκαθαρίσει ότι ο σκοπός τους ήταν γνωστός και ήταν, ανάμεσα στα άλλα, και ο αγώνας για τα δικαιώματα των Μακεδόνων στα πλαίσια της ελληνικής επικράτειας και ότι είχαν πολεμήσει εναντίον όχι μόνο των Γερμανών αλλά και των αυτονομιστών και της ΟΧΡΑΝΑ (δοσιλογική οργάνωση που υποστήριζε την ιδέα της ανεξάρτητης Μακεδονίας υπό την επικυριαρχία του Γ’ Ράιχ). Τι έγραφε ο Τύπος της εποχής Η εφημερίδα «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΒΟΡΡΑΣ» το Σάββατο 27 Ιούλη του 1946 για τους «7 Νοφίτες Συμμορίτες» έγραφε χαρακτηριστικά: «Καθ΄ όλην την διαδρομήν οι μελλοθάνατοι έψαλον άσματα του Ζαχαριάδη, όταν δε κατήλθον του αυτοκινήτου η νηπιαγωγός Γκίνη ήρχισε να ψάλλη τον ύμνον της Διεθνούς. Γενικώς όλοι διετήρουν την ψυχραιμία των…καθ΄ ην δε στιγμήν το απόσπασμα ύψωσε τα όπλα, όλοι μαζί εφώναξαν, Ζήτω το Κόμμα, ζήτω η Δημοκρατία». Σε ξένη γη Έκτοτε κάθε προσπάθεια να μην πέσει στη λήθη αυτή η ιστορία βρήκε αντιστάσεις σε «πατριώτες» και όχι μόνο. Ακόμα και η απόφαση του Δήμου το 1984 να μετονομάσει ένα δρόμο στα Γιαννιτσά και να του δώσει το όνομα Ειρήνη Γκίνη, προσέκρουσε στο προοδευτικό ΠΑΣΟΚ που με απόφαση του Υπουργείου Εσωτερικών ματαίωσε την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Στη συνέχεια και με την απειλή των ντόπιων μακεδόνων του ΠΑΣΟΚ ότι θα αποχωρήσουν, ο δρόμος μετονομάστηκε. Κυριακή Κλοκίτη
|
Ψαξε το Ρουσίλβο του Κώστα Θεοδώρου…
Το γνωρίζω Ρένια.Το ακούω τακτικά.
Μα φυσικά. Εγώ πρόσφατα, έτσι έψαξα Ρουσίλβο κλπ…
Γιατί έχω την τάση να κομίζω γλαύκας; Από τον ενθουσιασμό μου ίσως. Νάσαι καλά θύμιο.