Απόψε γλεντούν και οι πεθαμένοι .

 

ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ .
To τραίνο κυλούσε δίπλα απ’ τον Βαρδάρη
με προορισμό την Θεσσαλονίκη .
Κάπου κοντά στο Titov Veles .
Στα χέρια μου ένα διαφορετικό βιβλίο από αυτό της ανάρτησης ,
Στα καθίσματα του μια παρέα τριών κοριτσιών ενός νεαρού και ενός ηλικιωμένου.
Με νοήματα και σπαστά Αγγλικά ο διάλογος με τα νεαρά παιδιά που με ένα απέραντο χαμόγελο
μου εξηγούν πώς είναι Μακεδόνες ,ενώ εγώ να τους λέγω ΣλάβοΜακεδόνες
και αυτά με μια φωνή δυνατή , όλα μαζί να μου λένε Νόοο! Νοοοό ! Macedon !
Ο γέροντας  έχοντας τελειώσει την κουβέντα μου με τους νεαρούς
με ρωτάει με σπαστά ελληνικά , και το πρόσωπο του να λάμπει από χαρά.
– Γκρέκoς είσαι λεβέντη ;
– Ναι παππού σύ από πού είσαι ;
– Αχ μπρε τσέντο , λεβέντη μ . Εγώ είμαι από χωριό της Lerin ( Φλώρινα ) ,πόσο θα ήθελα να ξαναδώ το χωριό μ .

Ανεμόεσσα . 7 Σεπτέμβρη 2006

-ΕΔΩ ΔΕΝ ΗΤΑΝ Η ΡΕΜΑΤΙΑ με τα πλατάνια που παίζαμε παιδιά; είπε ο Αντόν.
-Εδώ ήταν ,είπε ο Φώτης .
-Και τώρα έχει γίνει αυτό το πέτρινο θεριό με τα μεγάλα τζάμια
και τα πολλά φώτα .Μαγέρικο μοιάζει να είναι
– Όχι μαγέρικο μπρέ μπουνταλά ! Εστιατόριο το λένε. Μοντέρνα πράματα, Ευρωπαικά.
-Δέν ζυγώνουμε να ρίξουμε μια ματιά μέσα;
-.Και δέν το κάνουμε ;
– Βάι βάι ,για κοίτα φαγιά ,για κοίτα πιατέλες που πάνε κι έρχονται. Άν είχα σώμα , θα μου τρέχανε τώρα
τα σάλια και θα γουργούριζε η κοιλιά μου .
– Οι κοιλιές μας ήταν πάντα άδειες , αδελφέ ,γι’ αυτό είχαν ξεμάθει να γουργουρίζουν.
– Έχει και ορχήστρα .Έχει και πίστα για χορό .
-Αλλά δέν χορεύει κανένας .
-Για στάσου ,αυτοί εκεί μέσα δέν είναι οι γραφιάδες που είδαμε χθές ;
-Καλά λές.Μονάχα εκείνη την ξερακιανή ψηλή δέν βλέπω .
-Δέν μοιάζουν να γλεντάνε .Βλέπω σερσέμικες φάτσες , χαμένα βλέμματα ,ψόφιες κινήσεις.
Μήπως παραφάγανε κι αποκαρώσανε; Η μήπως φοβούνται τον καιρό ,που το πάει για καταιγίδα;

-Κοίτα Αντόν , κοίτα ! Πλάι στον Βούλγαρό σου στέκεται ένας από μάς .Εκείνος εκεί ο γέρος .
-Ναί τον βλέπω .Πάμε κοντά να τον ρωτήσουμε … Ζντράβο , στάρε * Ήσουν από εδώ ;
-Από εδώ γύρω .
-Συγγενής σου είναι αυτό το παιδί ;
-Δισέγγονός μου .
-Και γιατί .στάρε .είναι τόσο βαλαντωμένος ; Έχασε το βραβείο ;
-Βλέπετε κανέναν ευχαριστημένο εδώ μέσα ; Όλοι χάσανε .Ακόμα κι ο Τούρκος,που κέρδισε .
-Κέρδισε ο Τούρκος ; Όλοι χάσανε ; Εξηγήσου , στάρε , να χαρείς .
-Έχει να κάνει μ ‘ εμάς , παλικάρια μου . Όλοι αυτοί που βλέπετε σβαρνίζουν τους τάφους μας
για να σπείρουν καινούριο σπόρο στο χωράφι τους , αλλά βουλιάζουν μέσα τους . Ύπουλο στοιχειό η μνήμη.
– Α , μιλάς για εκείνο τον γάμο από τα χρόνια μας ;
-Ναι .Ακόμα τους βασανίζουν τέτοιες ιστορίες , γιατί ο καθένας τους τις έμαθε αλλιώς .

– Κοιτάξτε , η ορχήστρα φεύγει .Βγαίνει τώρα στην πίστα αυτός ο κουστουμαρισμένος ομορφάντρας.
Ποιος να είναι; Βγάζει λόγο … Α , κατάλαβα .Είναι ο δήμαρχος .Τόσο νέος και δήμαρχος ;
-Σώπα , Αντόν , ν ‘ακούσουμε . Τι λέει ; Πως τώρα που η ώρα είναι προχωρημένη θ ‘ακούσουμε
κάτι διαφορετικό ; Μα γιατί μιλάει έτσι , σαν συνωμότης ;
-Πονηρά το είπε .Θα είναι κι αυτό κάτι πρόστυχο .
-Παιδιά μου , βλέπουν καλά τα μάτια μου ; Έρχονται τα χάλκινα !
-Ναι ,στάρε , καλά λές ! Έρχεται καινούρια ορχήστρα με χάλκινα ! Θ ‘ακούσουμε τη δική μας μουσική !
-Οι οργανοπαίχτες είναι ντροπαλοί .Κοιτάζουν δειλά τριγύρω .Μα γιατί ;
-Θα φταίει αυτό το κέντρο , παιδιά μου .Δέν είναι συνηθισμένοι να παίζουν σε τέτοια λουσάτα μαγαζιά.
– Να,κάθονται .Ετοιμάζουν τα όργανα .Την κορνέτα , το τρομπόνι , το κλαρίνο ,
την γκρανκάσα ,το ακορντεόν τον νταιρέ …
-Σςςς ! Αρχίζουν .

 

Τι ζητούν οι βάρβαροι .Δημοσθένης Κούρτοβικ.

* Γειά σου ,γέρο

Σχολιάστε

