ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ

την μνήμη του ολοκαυτώματος των Ελλήνων Εβραίων
μου την θύμησε η Σ ο φ ί α .

 

Ένας  μεγάλος Εβραίος ποιητής  ο  Γιόζεφ  Ελιγιά που γεννήθηκε
στα Γιάννενα 1901 -και πέθανε το 1932  μετάφρασε στα Ελληνικά το
μεγαλειώδες ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ  
Στήν Ιερή μνήμη
των εκατομμυρίων θυμάτων
που μόνο τους έγκλημα στάθηκε
η Εβραϊκή φυλή και θρησκεία .

Και σ’ όσους αγωνίζονται κι άξια πεθαίνουν,
σ ‘όποια φυλή κι αν ανήκουν ,όπου κι αν μένουν
και σ ‘όποια πίστη κι αν είναι δοσμένοι .

Κι ήρθες ω Μούσα ξελογιάστρα ,αθώα κι αγνή
Στ’ ωραίο μεθύσι του Καημού και της Ιδέας
Με της Ελλάδας τη μελίρρυτη φωνή
Και με τη φλογερή ψυχή της Ιουδαίας .

ΓΙΟΖΕΦ  ΕΛΙΓΙΑ
Ο Ελιγιά γεννήθηκε από γονείς μικροαστούς.
Ήταν μοναχογιός και μικρός ορφάνεψε από πατέρα.
Μεγάλωσε με τη φροντίδα της μητέρας του και γι’αυτό
της δείχνει στα έργα του μιάν εξαιρετική λατρεία
Δάσκαλος στην Εβραϊκή κοινότητα ,,έρχεται σε ρήξη με
το περιβάλλον των Ιωαννίνων που τον στενοχωρεί.
Οι αρχηγοί της της Εβραϊκής κοινότητας δέν αναγνωρίζουν
τα προσόντα του .
Στο τέλος του 1922  αποφασίζει να εγκατασταθεί οριστικά στην Αθήνα
μαζί με την μητέρα του .Πουλάει το πατρικό του σπίτι
και κόβει κάθε δεσμό με τη γενέτειρα του .
Οι φίλοι του : ο Βάρναλης .ο Δάφνης .ο Μαλακάσης ,τον αποκαλούν ποιητή.
Το καλοκαίρι του 1927 πεθύμησε τα Γιάννενα και έκαμε ένα ταξίδι ως εκεί.
Όλοι τότε  ανεγνώρισαν την αξία του και η υποδοχή που του κάνανε έσβυσε
τις παλιές θλιβερές αναμνήσεις .
Κατόπιν αποφάσισε και πήρε δίπλωμα από το Γαλλικό Ινστιτούτο των Αθηνών
και το 1930 τοποθετείτε στο Κιλκίς σαν καθηγητής της Γαλλικής.
Δέχτηκε την θέση με την ελπίδα πως γρήγορα θα κατόρθωνε να μετατεθή
στη Θεσσαλονίκη όπου και κατέβαινε συχνά  για να δεί τους φίλους του
όπου και τους παρακαλούσε να ενεργήσουν για την μετάθεση του.
Ό καημός αυτός της μετάθεσης του κοντά στους φίλους του στην Θεσσαλονίκη
τον οδήγησε τελικά στον τάφο.
Στις 15 Ιουλίου κατέβηκε άρρωστος στην Αθήνα  με πυρετό και κοιλιακό τύφο.
Στις 29  Ιουλίου 1931 πέθανε .

Α Σ Μ Α   Γ’
Κεφάλαιο Β’  8-17

Νά η φωνίτσα τού καλού μου !
Νάτος ,έρχεται πηλάλα
Πάνω από βουνά καί ράχες
Κι ‘ από τούς λοφίσκους πέρα

Μοιάζει με ζαρκαδάκι
Μέ το γυιό της ελαφίνας .
Νάτος στάθηκε από πίσω
Πίσω από τη μάντρα μας
Βιγλίζει από τό παράθυρο
Σπιθοβολούν τά μάτια του
Πίσω από τά καφάσια

Μιλεί ο καλός μου καί μού λέει :
Γιά σήκω φιλενάδα μου ,
Σήκω έβγα μορφονιά μου

Γιατί ο χειμός εδιάβηκε
Φύγανε οι καταιγίδες
Φύγανε πιά …

Τά λουλούδια φυτρώσανε
Στή γής και στά λειβάδια .
Ήλθε ο καιρός τών τραγουδιών .
Καί νά ,η φωνή τού τρυγονιού
Γροικιέται στά λημέρια μας

Νά , τής συκιάς ο νέος καρπός
Ροδόσκασε, κοκκινιστός
Καί τής αγράμπελης ο ανθός
Μοσκοβολάει στά πλάτια .

Γιά σήκω φιλενάδα μου
Σήκω έβγα ,μορφονιά μου!
Άχ περιστέρα μ’ στό γκρεμό
Τού βράχου όπου στέκεσαι
Τό προσωπάκι δείξε μου
Ν’ ακούσω τή φωνή σου .
Τ ‘ είν’ η φωνίτσα σου γλυκειά
Κι ‘ωραίο τό προσωπό σου.

Τίς αλεπούδες πιάστες μας ,
Άχ τά μικρά αλεπούδια
Πού μάς χαλούν τ ‘ αμπέλια μας ,
Τ ‘αμπέλι τό ανθισμένο ! :

O καλός μου είναι δικός μου
Κι ‘ εγώ είμαι τού καλού μου
Τού τσομπάνου πού βοσκάει
Μέσα στ’ άγρια ρόδα .

Όταν ο μπάτης απαλοφυσήξη …
Καί πλέξουν οι σκιές ολόγυρα μαγνάδι ,
Σάν τό τρελό ζαρκάδι ,
Καί σάν τίς ελαφίνας τό παιδί
Ψηλά από τίς ραχούλες τρέξε κι ‘έλα
Ψηλά από τίς ραχούλες πού χωρίζουν μας .

 

έκδοσεις Μπαρμπουνάκη
Θεσσαλονίκη 1965
2 σκέψεις σχετικά με το “ΑΣΜΑ ΑΣΜΑΤΩΝ

  1. e-Apenanti

    /..το Άσμα ασμάτων (του Σολομώντα)!
    ..επειδή πολλοί μπορεί να μη το γνωρίζουν /

    Καλησπέρα σας,
    Θύμιση συγκινητική -το αφιέρωμα σας στον Ιωσήφ Ελιγιά (Καπούλια)

Σχολιάστε

